سبزیجات و میوه جات مورد نیاز افراد دیابتی

 کنترل دیابت نوع 2 تماماً به دلیل جلوگیری از بروز عوارض آن انجام می شود، بیماری قلبی و بیماریهای عروق خونی مهمترین عوارضی هستند که باید از ایجاد آنها جلوگیری شود زیرا قلب و عروق خونی تمام بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. مصرف سبزیجات و میوه جات می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی وعروقی را کاهش دهد.

 بر اساس مقاله ای که در مجله ی Cardiovascular Diabetology در ژانویه 2014 منتشر گردید خوردن میوه ها و سبزیجات مختلف می تواند از حمله ی قلبی و سایر عوارض مرتبط با دیابت نوع 2 جلوگیری کند در این تحقیق 80 فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند که در دو گروه تقسیم بندی شدند. به یک گروه یک سهم میوه یا سبزیجات در روز داده شد و گروه دیگر حداقل 6 سهم میوه و سبزیجات در روز مصرف کردند. این آزمایش به مدت 8 هفته ادامه داشت. دانشمندان دریافتند که افراد دیابتی که مقادیر بیشتری میوه جات و سبزیجات استفاده می کردند مقادیر بیشتری کارتنوئید یا مولکولهای شبه ویتامین Aو مقادیر بیشتری آنزیم PON-1و LCATدر خونشان نسبت به افرادی که مقادیر کمی میوه جات و سبزیجات مصرف می کردند، وجود دارد. برخی مطالعات نشان داده است ویتامین Aسبب کاهش بیماریهای قلبی -عروقی می شود. در برخی دیگر مشخص گردید درافرادی که مقدار ویتامین Aبالاتری استفاده می کنند پهنای عروق کاروتید برای عبورخون بیشتر است.

 کلسترول HDLیا کلسترول خوب سبب کاهش خطر حمله ی قلبی می شود اما در افراد دیابتی تأثیر حفاظتی کلسترول HDLکمتر از افراد غیر دیابتی است. آنزیم های PON-1و LCATبا توانایی آنتی اکسیدانی HDLارتباط دارند. این بدان معنا است که خوردن بیشتر میوه جات و سبزیجاتی که حاوی این آنزیم ها هستند می تواند به HDLبرای انجام اعمال آنتی اکسیدانی آن و از بین بردن رادیکالهای آزادی که موجب بروز بیماری می شوند، کمک کند.

 با توجه به این نتایج می توان نتیجه گیری نمود که PON-1و LCATیکی از دلایل تأثیرات حفاظتی مصرف میوه جات و سبزیجات در برابر بیماریهای قلبی و عروقی هستند.

انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی چگونگی تأثیر میوه جات و سبزیجات بر ارتقاء سلامت لازم است. درحال حاضر به افراد دیابتی مصرف برخی از سبزیجات همراه با میوه برای شام ودسر توصیه می شود:

·        یک وعده ی سروینگ یا یک سهم از سبزیجات خام برگ پهن مانند کاهو برابر با یک فنجان است و برای سایر سبزیجات یا آب سبزیجات برابر با نصف فنجان می باشد .

·        یک سهم میوه مانند یک سیب متوسط یا نصف فنجان از میوه ی پخته شده یا کنسرو شده یا نصف آب میوه معادل یک وعده ی سروینگ میوه است.

سایت Onegreenplanet.comروشهای طبخ املتهای گیاهی با اسفناج، قارچ، آرد لوبیا، سیر و ... را که می تواند دو وعده ی سروینگ از سبزیجات را برای صبحانه ی شما آماده کند به شما آموزش می دهد .

 از سایت Wikihow.comمی توانید طرز تهیه ی انواع خورش های گیاهی را دریافت کنید یک فنجان از این خورشها همراه با یک فنجان سالاد و یک سیب متوسط برای دسر می تواند 3 وعده ی سروینگ از سبزیجات و میوه جات را برای نهار شما تهیه  کند.

سایت Ohmyveggies.comدارای بیش از 50 دستورالعمل تهیه ی سالادهای گیاهی برای شما است که می توانید 6 وعده ی سروینگ از سبزیجات و میوه جات را از روی این دستورهای غذایی درطول روز به غذاهای خود اضافه کنید.

دیابت نوع 2 را باید کنترل کرد و با آرامش در زندگی با آن کنار آمد.

منبع:diabetes-living.com

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا